lunedì 2 maggio 2016

Sardiska små pizzor (Pizzette)


Jag ge någon gång in på charm (och nostalgi) i Cagliari små pizzor. De är små pizzor, gjorda av smördeg, fyllda tomater, olivolja och kapris. I varje Cagliaris barer hittar du dem varma och väldoftande tillsammans med juice eller cappuccino. De är ett "måste" för unga människor som återvänder från klubbarna i de tidiga morgontimmarna. När jag var yngre brukade jag göra det med mina vänner samt. Det är lätt att hitta bagerier och barer som säljer bakverk och varm pizza på 2:00, en mycket trevlig tillfälle, delade med vänner, sitter på en bänk, under de blå sardiska himmel, för att stänga glada kvällar. Ooooh hur många minnen jag har i mitt sinne nu !!!


Ingredienser för två / tre personer


två rullar av smördeg

en skål med: tomatsås, olivolja, salt, oregano, två matskedar tomatkoncentrat; väl blandade alla tillsammans

ett ägg: öppna den och separera den gula från den vita och sätta dem i två separata skålar

kapris


Metod

Öppna smördeg och göra några rutor och skär. Se till att åtgärderna anpassas till de två rullarna. Prick degen med en gaffel. Nu sätter en matsked sås i mitten av kvadraterna den första rullen. Tillsätt kapris. Lägg till en nypa salt. Med en bakelse borste, passera äggvita på kanterna av varje liten pizza. Nu nära väl med den andra valsen. Lätt slå äggul; borsta på ytan av pizzan.







Pass i matlagning i 10-15 minuter, i en förvärmd ugn i 10-15 minuter vid 180 °. De kommer doftande, med en läcker och lätt fyllning. Bara vara försiktig: inuti de är mycket varm, blås lite luft inuti innan!




 Små pizzor (pizzette) kommer från Cagliari, en stad i södra Sardinien (Italien).

Nessun commento:

Posta un commento

E voi cosa ne pensate? fatemi sapere tutto nei vostri commenti. Vi aspetto!