giovedì 28 aprile 2016

Pizza med dinkelmjöl (italienskt recept)



I mitt hus älskar vi dinkelmjöl pizza! Jag försökte laga det en kväll och sedan jag och min man har alltid ätit. Jag tror att pizza med dinkelmjöl är smakligare och lättare att smälta än klassisk vetemjöl. Även smaken är bättre: det är känslig och förbättrar bättre alla andra ingredienser, såsom en bra mozzarella och en lukt trevlig tomat. Slutligen, jag har märkt att det inte sväller min mage, ett problem som ofta händer mig med vitt mjöl. Så prova det här ovanlig pizza och låt mig veta vad du tycker! Bra pizza till alla!

Jag använder alltid  dinkelmjöl av Kungsörnen varumärke: Jag använder siktat versionen eftersom den är tunn, lätt och kompakt. Den dinkelmjöl är mycket lättsmält och inte svullen buk.

Ingredienser för 2 personer:

250 gram siktatdinkelmjöl;
en tesked torrjäst (om du använder färsk jäst det räcker en fjärdedel av det)
två matskedar olivolja;
120 gram varmt vatten;
en tesked salt;
pålägg för pizza (hackade tomater, tomatsås, oregano, mozzarella, och vad du gillar).


Förberedelse:


Häll mjölet i en stor skål och gör ett hål i mitten. Lägg jäst, olja, salt och vatten. Börja omrörning med en träslev.




När blandningen börjar tjockna, arbeta med händerna i 5 minuter minst (eller med shunt robot om du har det).





Platta med händerna, lyft, vik den, och mosa igen. Då och då dra bort det och låt det slam hårt på skålen (det gör en mer doftande pizza). Gör en boll insvept i mjöl och täck med en fuktig handduk. Låt jäsa under tre timmar i ugnen.



Ta bollen igen (nu är det stigit). Häll olivolja på en stor bakplåt och placera degen och kavla ut här. Sprid en nypa salt. Krydda med bitar av tomat, oregano (jag också lägga kapris).






Baka vid 220 ° för 15/20 minuter i förvärmd ugn. När pizza är nästan kokt, bör du ta bort den ur ugnen och lägg mozzarella i bitar. Sätt din pizza i ugnen igen i 3-4 minuter för att smälta osten.




Pizza är redo!


Som framgår av bilderna, gör dinkelmjöl denna pizza hög och mjuk men med läckra krispiga kanter.

Hur var det din?

Nessun commento:

Posta un commento

E voi cosa ne pensate? fatemi sapere tutto nei vostri commenti. Vi aspetto!